بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Tangan yang menulis ini juga akan lebur satu hari nanti, ku mohon agar segala yang tidak elok itu dihapuskan. Seandainya tangan yang menulis ini akan membawa kamu ke neraka, maka tinggalkanlah~

.:contacts:.

Tumblr: Insomnia

Post 27




Salam'alaykum to all readers, may Allah bless all of you, insha Allah!
Ana kembali untuk memperingatkan diri ana, dan semua insan yang berada di sekeliling ana. Sejak akhir-akhir ni, insan-insan yang berada disekeliling ana kini, murabbi-murabbiyah, da'ie daieyah, kini mereka semakin giat mengingatkan diri ini dengan kedatangan bulan yang bakal kunjung tiba, satu bulan yang sungguh mulia, yakni, bulan Ramadhan yang diberkatiNya InsyaAllah, akan ana memenjangkan peringatan-peringatan tersebut kepada antum semua. Terasa bahang Ramdhan. Rindu aku dibulan itu.

ya Allah, rahmatilah kami dibulan sy'ban dan ramadhan.

ya Allah, sayunya hati, ntah kenapa. Moga dengan kesayuan ni, aku mampu merubah segala-galanya keburukan dalam diri, untuk menjadi baik,moga aku mampu gunakan Ramdhan ini sebaiknya, dapat ku melaksanakan tuntutan ramdhan, melaksanakan perintah Allah dengan sempurna, dapat mengalirkan sunnah Baginda s.a.w. dalam kehidupan, kerana terlalu cinta Allah dan Rasul, terlalu rindu tarbiyah Allah, tarbiyah baginda, kehidupan awwalun, terlalu dan terlalu mahukan hidup yang sempurna dengan kasih sayang dan keredhaanNya, terlalu dan terlalu mahukan hidup dalam iman yang mantap, terlalu dan terlalu untuk berada disyurgaNya, untuk melihat keindahan wajahNya, terlalu mahu berjumpa dengan Baginda yang terlalu sayangkan umatnya. Ya Allah, sampaikanlah hajatku, bimbinglah aku, berilah tarbiyah yang sempurna, lembutkanlah hatiku dengan tarbiyahMu...

Hm, kalau kita lihat, ramai yang menggelar bulan Ramadhan ini, dengan bermacam-macam gelaran, sebagai tamsilnya, bulan tarbiyah, bulan al-quran, bulan jihad, bulan ibadah, dan macam-macam lagi. Memang itulah hakikatnya bulan Ramadhan, bulan dimana bukan sahaja insan yang mempunyai iman dan taqwa yang tinggi, malahan insan yang dhaif juga, akan bertungkus lumus mempergiatkan ibadah mereka, bagi memenuhi tuntutan bulan Ramadhan, dan juga memenuhi tuntutan ibadah sebagai seorang 'abdillah, insyaAllah.

Di sini ana nak antum semua, melihat kembali sejarah puasa dalam islam.

Bila bermulanya puasa?

Ibadah berpuasa telah mula sejak manusia yang pertama lagi wujud, yakni, Nabi Adam a.s. dan ibadah berpuasa telah diteruskan oleh Para Nabi yang lain.

Ada 4 jenis puasa yang ana tahu, iaitu:

  • Nabi Adam as berpuasa secara berterusan selama 30 hari siang dan malam.
  • Nabi Daud berpuasa selang sehari (sehari puasa, sehari buka)
  • Nabi Musa berpuasa selam 40 hari siang dan malam
  • dan terakhir, puasa Rasulillahi s.a.w. berpuasa pada terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari, selama 3o hari.

Jenis-jenis puasa lak, ada 3:

  1. Saumul khususilkhusus ( berpuasa perut dan seluruh anggota serta akal dan fikirannya)
  2. Saumul khusus (berpuasa hanya anggota dan perut)
  3. Puasa Awam (puasa perut sahaja).


Lihat maksud disebalik perkataan Ramadhan رمضان yang telah dihuraikan oleh para Ulama':

ر bermaksud Redha
م bermaksud maghfirah (keampunan)
ض bermaksud dhomanullah (jaminan Allah)
ا bermaksud Urfatullah (kemesraan Allah)
ن bermaksud ni'matullah (nikmat Allah)

Ok, jadi, untuk mendapat perkara-perkara diatas, seeloknya kita membuat persediaan untuk menghadapinya, jangan fikir perkara-perkara yang penting seperti peperiksaan sahaja ada persediaannya, tapi, Ramadhan juga ada, malahan ianya jauh lebih penting untuk kita jika kita tahu. Jadi, sementara menunggu kedatangan bulan Ramadhan, jum tinjau-tinjau persediaan untuk menhadapinya:

  1. Tingkatkan ilmu - banyakkan wajibat yang boleh kita lakukan kerana bulan Ramadhan bukan hanya bulan untuk berpuasa, tetapi, bulan untuk mentarbiyah diri, untuk menjadi hamba yang diredhai Ilahi.
  2. Tingkatkan syu'ur Ramadhan. - Banyakkan berdoa, bertaubat, etc.
  3. Menguruskan kehendak sebaiknya - kini, pada bulan Ramadhan, kita lebih banyak memuaskan nafsu kita, sebagai contoh, ketika berbuka, manusia semuanya seakan mewajibkan diri menghabiskan duit dibazar ramadhan, sepatutnya, ia tidak berlaku pada bulan begini.
Ok, seterusnya, jum sama-sama lihat, 10 golongan yang gagal meraih keberkatan, agar kita tidak tergolong darinya..

  1. Orang yang kurang optimum dalam melakukan ibadah warming up. Didalam exercise pun, kita ada warming up, begitu juga dalam keutamaan Ramadhan, perlu ada warming up, dalam bulan sebelumnya, rejab dan sya'ban.
  2. Target untuk khatam alquran pada bulan tersebut, tapi gagal melakukannya. Kebanyakkan kita, semangatnya datang pada awal Ramadhan, tapi bila sampai diakhir Ramadhan, semua dah mula fikir untuk raya, hm, jum perbaiki!
  3. Berpuasa, tapi puasanya tidak dapat menghalang dari penyimpangan mulut! suka mencela, mencarut, mengumpat, dsb.
  4. Puasa yang tidak menjadikan seseorang memelihara matanya dari melihat perkara-perkara yang haram. Penting sebenarnya pandangan mata ni, dalam surah annur pun, Allah minta kita tundukkan pandangan dari melihat perkara yang tak elok. Jika kita lihat Imam Syafie, beliau pernah terlihat buku lali seorang perempuan, hasil daripada itu, beliau sukar untuk menghafal, dan setelah bertaubat, barulah hafalan beliau berjalan lancar.
  5. Golongan yang pada malam bulan ramadhan, sama sahaja seperti bulan-bulan yang lain.
  6. Golongan yang berpuasa disiang hari, tetapi apabila sampai ketika waktu beerbuka, menjadikannya sebagai medan memuaskan nafsu.
  7. Golongan yang tidak menjadikannya orang yang optimum dalam menginfaq. Hm, kalau kita lihat Rasulullah s.a.w., Baginda apabila bersedekah, diibaratkan seperti angin.
  8. Golongan yang apabila tibanya menyambut hari raya fitrah (aidilfitri) seperti orang yang merdeka. Mereka seperti orang yang tidak berada dalam bulan tarbiyah sebelum itu, kerana kembali melakukan perkara=perkara yang lagha.
  9. Golongan yang terakhir ini, kita perlu tanya kepada diri kita, setelah berlalu sebulan Ramadhan, lihat bagaimana ibadah kita, adakah masih istiqhamah atau sudah terputus. Jika sudah terputus, termasuklah golongan yang gagal meraih keberkatan Ramadhan.
Alhamdulillah, selesai sudah apa yang perlu ana sampaikan disini, moga, sama-sama kita bermuhasabah kembali, dan cuba melakukan yang terbaik dalam bulan ramdhan yang bakal tiba tak lama lagi.


Ahlan ya Ramadhan!!!

Dan jika antum nak baca buku tentang bulan perkara yang boleh dilakukan pada bulan Ramdhan, ana nak syorkan buku ni

alhamdulillah, setakat ni, ana rasa buku ni, banyak buka minda ana, pembacaan yang agak santai, walaupun perkara yang ditulis dalam ni, kebanyakkannya adalah perkara asas, tapi, kira ok lah, inshaAllah!..

Sebelum akhiri post kali ni, ana nak memohon juta kemaafan dari antum semua, jika sepanjang ana menulis diblog, ataupun sepanjang ana berukhwah dengan antum, ada kekhilafan, yang zahir mahupun yang batin, sesungguhnya, ana bukanlah seorang yang sempurna, banyak kelompongan dalam diri, mohon dimaafkan, agar dapat rasai keberkatan dan tarbiyah Ramadhan, insyaAllah.

Untuk semua ikhwah, akhawat fillah,

Ahlan wasahlan ila madrasah Ramdhan, moga tarbiyah kali ni, dapat menjadikan kita insan yang penuh dengan tawadhuk, sabar, zuhud dan yang penting, Hamba yang Rabbani, inshaAllah.

Ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna, agardapat ku laluli dengan sempurna...


Wallahu'Alam

No comments: