بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Tangan yang menulis ini juga akan lebur satu hari nanti, ku mohon agar segala yang tidak elok itu dihapuskan. Seandainya tangan yang menulis ini akan membawa kamu ke neraka, maka tinggalkanlah~

.:contacts:.

Tumblr: Insomnia

Post 20

Kenapa Zuhur el syaheedah?


Salam w.b.t. Alhamdulillah, syukur kepada Allah, yang memberi kekuatan, semangat, dan memudahkan urusan hambaNya yang hina dan dhaif ini. Masih diberi kesempatan untuk menulis, tapi maaf, ana hanya budak sekolah yang masih tidak cekap membahagi, mohon antum doakan agar segalanya berjalan lancar dengan keredhaanNya.

Berbalik kepada tajuk diatas. Kenapa zuhur el syaheedah? ana pasti, mesti ramai yang tertanya kan, sebab ana dapat banyak soalan, kenapa zuhur elsyaheedah, apa maksud zuhur elsyaheedah, dan adakah nama ana sememangnya zuhur elSyaheedah?

Dari post yang first pun, ana tak pernah bagitau maksud bagi perkataan yang menjadi tajuk blog ni. Ada pun yang memberitahu ana agar, terus menggunakan nama dulu, nama yang senang orang mengenali ana, Hunter of Redha yang membawa maksud pemburu redha (Allah). ana dah tinggalkan nama tersebut, bukan bermakna ana juga tinggalkan cita-cita tersebut untuk memburu redha Allah, tapi, biarlah nama tersebut menjadi sebuah sejarah dalam hidup, biarlah hati dan jasad yang mencari redha.

Dan tepat dipost ke20 ini, insyaAllah, ana terangkan disini apa maksud perkataan tersebut.

Zuhur (زهور) yang diambil dari perkataan arab zahrah (زهرة) yang bermaksud bunga. Ilham diambil [insyaAllah] dari nama yang terletak dalam i/c kad sendiri yang membawa maksud bunga yang terpelihara. Kemudian maksud nama real ana, diubah dan dicantumkan dengan perkataan alsyahidah (الشهيدة) yang berasal dari perkataan syahid (شهيد) dan di'muannas'kan, dan terbitlah perkataan alsyahidah tersebut. Kemudian kedua perkataan dilatinkan, dan jadilah perkataan zuhur elSyaheedah. Dan ana juga menyingkatkan perkataan ini dengan panggilan zuhelsyaheedah.

Zuhur alsyahidah sebelum ni, yang ana tahu membawa maksud bunga-bunga kesyahidan (dari kefahaman ana sendiri). Beberapa hari lepas, ada seorang mahasiswa di Cairo (syukran kepada anda) memberitahu bahawa maksud gabungan kepada kedua-dua perkataan tersebut lebih kepada syahid orang-orang terpilih, dan juga syahid teratas. MasyaAllah, tak sangka, dengan perkataan yang hanya digabung-gabungkan, dapat maksud yang mulia begitu.

Agak antum, kenapa ana mengubah nama tersebut, dari bunga yang terpelihara kepada bunga-bunga kesyahidan. I.Allah, hari ni ana jawabkan. Cita-cita utama ku, syahid fisabilillah~ dan dibawah ini antara motto hidupku..


[hidup-mulia-mati-syahid.jpg]



Pasti ada saja yang kata, kita ni manusia biasa, serba dhaif, hina, tak layak memegang gelaran syahid, itu hanya mimpi indah yang tak bakal kunjung tiba. Nothing is impossible! tiada apa yang tidak mungkin, kan? Lagi-lagi, jika kita umat islam ini, yang mengaku beriman, dan meletakkan segala pergantungan kita 100% kepadaNya, insyaAllah. Ana nak kongsi sikit kisah yang dipetik dari blog seorang ikhwah, mengenai khulafa' arrasyideen, salafussoleh, sahabat yang mulia Baginda s.a.w.

dari hadith Imam Malik berbunyi:

مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ مَاتَ عَلَى فِرَا

"Ya Allah, aku mohon mati syahid di jalanMu dan wafat di negeri RasulMu(Madinah)"


Inilah bacaan doa Khalifah Umar bin Khattab RA, Khalifah Kedua kerajaan Islam Madinah selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, sewaktu beliau sedang wukuf di Arafah. Beliau telah menceritakan hal ini kepada salah seorang sahabat di Madinah, selepas pulang dari menunaikan ibadah haji.

“Wahai Khalifah, kalau engkau hendak mati syahid, tidak mungkin di sini.. Keluarlah berjihad, baru boleh jumpa!” Komen sahabatnya itu pada Umar.

“Sekurang-kurangnya aku dah ajukan pada Allah, dan terserah pada Allah, apa yang akan berlaku!” Jawab Umar.

Esokan paginya, semasa Umar sedang mengimami solat Subuh di masjid, tiba-tiba dalam suasana kegelapan pagi itu, seorang pengkhianat Majusi bernama Abu Lu'luah telah menikam beliau dengan tiga tikaman, menyebabkan beliau tersungkur rebah ke mihrab. Abdur Rahman bin Auf cepat-cepat menggantinya, mengambil kedudukan sebagai imam itu dan terus sembahyang sehingga selesai sambil menangis. Tidak lama sesudah itu, Umar menghembuskan nafasnya terakhir. Beliau syahid di jalan Allah. Beliau wafat dalam keadaan sedang memimpin solat kaum Muslimin. MasyaAllah!~

Disini, kita sendiri dapat terjemahkan, yang bahwasanya, tiada apa yang mustahil, walaupun kita tidak dapat ke Medan perang, tapi jika kita sudah berniat untuk syahid, insyaAllah, Allah akan mengabulkannya. Memetik dari sebuah Hadis Rasulullah s.a.w.

مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ مَاتَ عَلَى فِرَا
“Barangsiapa memohon kepada Allah untuk ia dapat mati syahid dengan sungguh hati, tetapi sehingga ia mati tidak berpeluang ke medan perang dan tidak pula mati syahid, maka Allah telah menyampaikan hasrat (diberi darjat syuhadah) walaupun ia mati di atas katil (di tempat tidur)”. (Hadith riwayat Muslim dan Al-Baihaqi)


Jadi, tidak menjadi wajib untuk kita disini, mahu berjihad yakni berperang dengan jasad misalnya sekarang diGhazzah, jika diri tidak mampu, masih banyak lagi cara jihad kita, yang memungkinkan kita untuk syahid. Tapi jika rasa mampu, pergilah!~ InsyaAllah, kita disini, dibumi kita ni juga, banyak yang perlu di'jihad'kan.

Memetik juga dari kata-kata asSyahid abdul Aziz Rantisi -rahimahumullah-


"Semua orang akan mati, mengapa takut dengan kematian. Jika saya diberikan pilihan samada untuk mati dibedil oleh helikopter Apache (milik tentera Zionis) ataupun akibat serangan jantung, saya memilih (untuk dibedil) oleh Apache".

Dan kisah beliau juga benar, tidak lama selepas itu, beliau ditewaskan dengan Apache milik zionis laknuatullah, beliau mendapat syahid! MasyaAllah!

Jadi, dengan post kali ni, ana harap, semua faham, mengapa dipilih perkataan Zuhur elSyaheedah sebagai tajuk utama blog. Dan ana juga harap, antum faham tuntutan menanamkan cita-cita untuk syahid dalam hidup kita. Seharusnya, kita, muslim yang mengaku beriman, menanamkannya, agar esok selepas kita habis kontrak hidup didunia, kita dapat hidup bahagia disisiNya kelak.

Moga syahid tetap menjadi milik kita~

Jika ada yang rasa salah, atau mahu kritikan yang lebih khusus, boleh hantar email ke alamat ini, zuhelsyaheedah@yahoo.com. Syukran, Jazakallah.

Allahu Ta'alam 'Alam

No comments: