بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Tangan yang menulis ini juga akan lebur satu hari nanti, ku mohon agar segala yang tidak elok itu dihapuskan. Seandainya tangan yang menulis ini akan membawa kamu ke neraka, maka tinggalkanlah~

.:contacts:.

Tumblr: Insomnia

Post 5

Alhamdulillah, segala puji Rabb sekalian alam, masih meminjamkan nafas untuk ku hidup, masih memberi tenaga, untukku terus bergerak diatas bumi juga pinjamannya.

ya Allah, berilah keberkahan dalam tiap umurku, keredhaan disetiap langkahku, dan kerahmatan disetiaphela nafsku, amin ya Rabb.

Semalam, kami, warga SM Ibn Khaldun, telah dikunjugi seorang isteri syuhada' palestin, iaitu isteri izzudin al-khalil, namanya Feryal, yang dikenali juga ummu Muhammad, bersama 3 orang anaknya, 2perempuan dan seorang lelaki. Sebenarnya, sebeum tu, kami ditugaskan untuk membuat banner dan sepanduk bagi perhimpunan palestine 8mei, tapi Allah izin, kami dapat pengumuman ada ceramah palestine, hamdalah, yang tak disangka-sangka, rupanya Allah susun yang lebih baik. :)

Ok, ana nak cerita skit apa yang ana dapat, jika rasa ada tersalah, jangan segan-segan untuk betulkan..


Siapakah as-Syahid Izzuddin al-Khalil?

Beliau juga dikenali sebagai Izzuddin al-Qassam. Asy-Syahid ‘Izzuddin Khalil adalah salah satu komandan Brigade Al-Qassam, sayap militer Hamas (Harakah Muqawwamah Al-Islamiyah) yang bermukim di Damaskus, ibukota Republik Arab Suriah. ‘Izzuddin merupakan salah satu pengawal pertama Syeikh Ahmad Yasin dan ikut serta dalam peletakan pondasi Hamas tahun 1986-87. Pemuda ini lahir dan tumbuh besar dalam pangkuan gerakan da’wah di kawasan Syija’iyyah, di sebelah timur kota Gaza.

Ketika Kesyahidan.

Menurut Ummu Muhammad, beberapa hari sebelum syahidnya 'Izzuddin al-Khalil, dia ternampak perkataan syahid diatas kening suaminya. Beberapa minit sebelum beliau syahid jiran tetangganya datang kerumah beliau bertanyakan kepada Ummu Muhammad tentang bau-an wangi yang menurut mereka datangnya daripada rumah beliau. Setelah suaminya pergi untuk ke tempat kerja, kereta yang dinaikinya meletup. Di situlah akhir hayat as-Syahid 'Izzuddin al-Khalil. Mendengar tentang kesyahidan suaminya, Ummu Muhammad terus menunaikan sujud syukur. Dia bersyukur kerana suaminya menjadi seorang syahid dan bersyukur kerana suaminya berjihad dijalan Allah dan berakhir juga dijalan ALlah. Katanya, as-Syahid 'Izzuddin al-Khalil selalu solat dan berdoa agar dikurniakan kesyahidan.

Selepas kesyahidan.

Ummu Muhammad memberitahu, selama dua hingga tiga hari syahidnya suami beliau, dia tidak dapat tidur dengan sempurna. Sehinggalah hari dimana dia bermimpi suaminya menziarhinya dan memberitahu bahwa beliau sekarang dalam keadaan baik, suminya redha kepadanya, dan dia redha kepada suaminya. -Kasih sayang membawa bahagia-

Kata Ummu Muhammad

Dimana bumi kita duduk tidakkan tenteram tanpa jihad.
Di Palestine, wanita-wanita redha dengan pemergian anak, suami dan yang lain sebagai syuhada', kerana mereka tau, bumi Palestine tak akan bebeas tanpa sebuah pengorbanan, tanpa sebuah JIHAD.

"Kami menjual dunia untuk membeli akhirat"

Perjumpaan diakhiri dengan beberapa soalan dari pelajar SM ibn Khaldun khas ditujukan buat Ummu Muhammad dan anak-anaknya.

Soalan1: Bagaimana Ummu Muhammad mendidik anak-anaknya yang sudah menghafal beberapa juzuk dari al-Quran?

Ummu Muhammad mendidik dahulu dirinya dengan mendekatkan diri dengan al-Quran, kemudian baru mendidik anak-anaknya dengan menyukai al-Quran dan menghaffaznya.
(Hiba berumur 15, 5 juzu', Muhammad 11, 2 juzu')

Soalan2: Bagaimana Muhammad menghafaz al-Quran?

dengan petahnya menjawab,
  • iltizam, yakni selalu bersama alquran
  • istiqhamah dan
  • berharap menjadi salah seorang syuhada'.

Soalan3. Soalan ni mula-mula kami anggap soalan yang agak lawak dan pelik, tapi rupanya suatu ilmu yang berharga. Bagaimana israel wujud?

Hiba menjawab, Israel hanya digelar oleh orang mereka sahaja, Asalnya israel adalah gelaran seorang Nabi. Mereka bukanlah israel, rakyat Palestine menggelar mereka sebagai seorang yahudi. Meraka merasakan merekalah yang paling mulia dan menganggap golongan yang lain adalah seperti binatang. (ada penambahan sikit dari ceramah Palestine yang saya hadhiri beberapa ketika dahulu.)

Soalan4: Bagaimana para Huffaz Palestine?

  • Mereka adalah orang yang selalu mendekatkan diri dengan Allah.
  • Mereka tahu motif mereka, kerana jika mereka tidak tahu, maka, mereka susah untuk berjuang.
  • Mereka faham isi kandungan al-Quran.
  • Mereka sering berdoa:"YaAllah, semoga orang-orang Yahudi keluar dan memulangkan Palestine kepada kami"
  • Di Palestine, mereka sering membuat program menghafal al-Quran sejak tadika dan dihadhiri juga oleh ibu bapa untuk memberi komitmen.

Ok, sekian saja perkongsian ana untuk tatapan kita semua, banyak pengajaran yang boleh diambil, kalau ana nak cerita pengajaran, mungkin tak habis, jadi, sama-sama kita muhasabah dari ketabahan seorang syuhada' serta keluarganya.

Jika ada salah, mohon diperbetulkan. Cerita-cerita diatas bukanlah diambil sebiji dengan apa yang mereka cakap, ana hanya menulis point dan ana cuba menhuraikan kepada antum semua.
Wallahu Ta3la 'Alam

untuk mengetahui lebih lanjut tentang cerita Feryal, boleh klik sini

No comments: