بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Tangan yang menulis ini juga akan lebur satu hari nanti, ku mohon agar segala yang tidak elok itu dihapuskan. Seandainya tangan yang menulis ini akan membawa kamu ke neraka, maka tinggalkanlah~

.:contacts:.

Tumblr: Insomnia

Post85: Saad bin Abi Waqas

sila besarkan gambar diatas



Bismillahirrahmanirrahim. Saya hari ini, mahu melangsaikan sebuah amanat yang telah ditaklifkan dari murabbi saya, mengkaji sirah seorang sahabat, yang mungkin kita selalu mendengarnya, tetapi belum cukup teliti mengetahui kisah hidupnya. Moga-moga, post ini bermanfaat untuk kita~

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.


Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. (QS. Luqman : 14-15)

Tanpa di sedari, kedua-dua ayat yang kita belajar dalam pelajar tingkatan 5 dahulu adalah ayat quran yang turunnya berkisarkan peribadi sahabat ini.

Tokoh kisah ini adalah seorang pemuda Makkah dari keturunan terhormat, dan dari ibu bapa yang mulia. Nama pemuda itu Saad bin Abi Waqas.


Sebelum keislaman

Tatkala cahaya kenabian memancar di kota Makkah, Saad masih muda belia, penuh perasaan belas kasihan, banyak berbakti kepada ibu bapa, dan sangat mencintai ibunya. Walaupun Saad baru menjelang usia 17 tahun, namun dia telah memiliki kematangan berfikir dan dewasa dalam bertindak. Dia tidak tertarik kepada permainan yang menjadi kegemaran pemuda-pemuda sebayanya. Bahkan dia mengarahkan perhatiannya untuk bekerja membuat panah, memperbaiki busur, dan berlatih memanah, seolah-olah dia sedang menyiapkan diri untuk suatu pekerjaan besar. Dia juga tidak puas dengan kepercayaan/agama sesat yang dianut bangsanya, serta kerosakan masyarakat, seolah-olah dia sedang menunggu uluran tangan yang kukuh kuat, penuh kasih sayang, untuk mengubah keadaan gelap gelita menjadi terang benderang.

Sementara itu, Allah SWT menghendaki kenaikkan darjat kemanusiaan
yang telah merosot, secara keseluruhan dan merata, melalui peribadi yang belas kasihan itu, iaitu melalui penghulu segala makhluk, Muhammad bin Abdullah. Dalam genggamannya memancar sinar petunjuk ketuhanan yang tidak tercela, iaitu Kitabullah.

Keislaman Saad.

Saad segera memenuhi panggilan yang berisi petunjuk dan haq ini (agama Islam), sehingga dia tercatat sebagai orang ketiga atau keempat yang masuk Islam. Bahkan dia sering berucap dengan penuh kebanggaan: "Setelah aku renungkan selama seminggu, maka aku masuk Islam sebagai orang ketiga."
Rasulullah SAW sangat bersuka cita dengan keislaman Saad. Karena beliau melihat pada peribadi Saad terdapat ciri-ciri kecerdasan dan kepahlawanan yang menggembirakan. Seandainya kini dia ibarat bulan sabit, maka dalam tempoh singkat dia akan menjadi bulan purnama yang sempurna.

Keturunan dan status sosialnya yang mulia dan murni, melapangkan jalan baginya untuk mengajak pemuda-pemuda Makkah mengikuti langkahnya masuk Islam seperti dia. Di samping itu, sesungguhnya Saad adalah pak cik nabi SAW. Dia adalah keluarga Aminah binti Wahab, ibunda Rasulullah SAW.

Kemuliaan Saad.

Rasulullah sangat bangga dengan pakciknya. Pernah diceritakan, pada suatu ketika beliau sedang duduk-duduk bersama beberapa orang shahabat. Tiba-tiba beliau melihat Saad bin Abi Waqas datang. Lalu beliau berkata kepada para shahabat yang hadir, "Inilah pakcikku. Cuba tunjukkan kepadaku, siapa yang punya teman seperti pakcikku!"

Tetapi, Islamnya Saad tidak langsung memberikan kemudahan yang menyelesakan baginya. Sebagai pemuda muslim, dia ditentang dengan berbagai tentangan, u
jian, serta cubaan-cubaan
berat dan keras. Ketika cubaan-cubaan itu telah sampai di puncaknya, Allah SWT menurunkan wahyu mengenai peristiwa yang dialaminya. Marilah kita dengarkan kisahnya.

Kisah keislaman

Kata Saad bercerita: Tiga malam sebelum aku masuk Islam, aku bermimpi, seolah-olah aku tenggelam dalam kegelapan yang bersangatan. Ketika aku sedang mengalami puncak kegelapan itu, tiba-tiba kulihat bulan memancarkan cahaya sepenuhnya, lalu kuikuti bulan itu. aku melihat tiga orang telah lebih dahulu berada di hadapanku mengikuti bulan terseb
ut. Mereka itu ialah Zaid bin Haritsh, Ali bin Abu Thalib, Abu Bakar Ash-Shidiq. Aku bertanya kepada mereka: Sejak bila kamu bertiga di sini? Baru sahaja, jawab mereka.

Setelah hari siang, aku mendapat kabar, Rasulullah SAW mengajak orang-orang kepada Islam secara diam-diam. Yakinlah aku, sesungguhnya Allah SWT menghendaki kebaikan bagi diriku, dan dengan Islam Allah akan mengeluarkanku dari kegelapan kepada cahaya terang. Aku segera mencari beliau, sehingga bertemu dengannya pada suatu tempat ketika dia sedang solat asar. Aku menyatakan keislamanku di hadapan beliau. Belum ada orang mendahuluiku masuk Islam, selain mereka bertiga seperti yang terlihat dalam mimpiku.

Saad melanjutkan kisahnya masuk Islam. Ketika ibuku mengetahui aku masuk Islam, dia marah bukan kepalang. Padahal aku anak yang berbakti dan mencintainya. Ib
u memanggilku dan berkata: "Hai Saad! Agama apa yang engkau anut, sehingga engkau meninggalkan agama ibu bapamu? Demi Allah! Engkau harus meninggalkan agama barumu itu! atau aku mogok makan minum sampai mati…! Biar pecah jantungmu melihatku, dan penuh penyesalan kerana tindakanmu sendiri, sehingga semua orang menyalahkan dan mencelamu selama-lamanya."

Jawabku: "Jangan lakukan itu, ibu! walau bagaimana sekalipun, aku tetap tidak akan meninggalkan agamaku!.

Ibu tegas dan berkeras melaksanakan ucapannya. Beliau benar-benar mogok makan minum. Sehingga tubuh dan tulang-belulangnya lemah, menjadi tidak berdaya sama sekali. Terakhir, aku mendatangi ibu untuk memmujuknya agar dia makan dan minum walaupun sedikit. Tetapi ibu memang keras. Beliau tetap menolak dan bersumpah untuk tetap m
ogok makan sampai mati, atau aku meninggalkan agamaku, Islam.

Aku berkata kepada ibu: "Ibu! Sesungguhnya aku sangat mencintai ibu. Tetapi aku lebih cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Demi Allah! Seandainya ibu memiliki seribu jiwa, lalu jiwa itu keluar dari tubuh ibu satu per satu (untuk memaksaku keluar dari agamaku) sungguh aku tidak meninggalkan agamaku karenanya."

Tatkala ibu melihatku bersungguh-sungguh dengan ucapanku, dia pun mengalah. Lalu dia menghentikan mogok makan dengan perasaan terpaksa.

Maka Allah SWT menurunkan firman-Nya kepada Nabi Muhammad SAW
:"Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik,"

Pengorbanan/sumbangan.

1) Setelah Saad masuk Islam, dia lantas berjasa terhadap Islam dan kaum muslimin dengan prestasi baik dan tinggi. Dalam perang Badar, Saad ikut berperang bersama-sama adiknya Umair. Ketika itu Umair masih muda remaja, baru sahaja mencapai usia baligh. Tatkala Rasulullah SAW memerintahkan tentara muslimin berkumpul dan bersiap sebelum berangkat perang, Umair bersembunyi-sembunyi, takut kal
au-kalau dia tidak diperbolehkan Rasulullah turut berperang, kerana
usianya masih kecil. Tetapi Rasulullah tetap melihatnya, lalu tidak memperbolehkannya ikut. Umair menangis, sehingga Rasulullah merasa kasihan, dan akhirnya membolehkan Umair turut berperang. Saad mendatangi adiknya dengan gembira, lalu mengikatkan pedang di bahu Umair, kerana tubuhnya yang kecil. Kedua saudara itu pergi berperang berjuang bersama fi sabilillah.
Seusai peperangan Saad kembali ke Madinah seorang diri. Sedangkan adiknya, Umair tinggal di bumi Badar sebagai syuhada'. Saad merelakan adiknya ke pangkuan Allah SWT dengan mengharap pahala dari-Nya.

2) Ketika tentera kaum muslimin lari kucar-kacir dalam perang Uhud, Rasulullah SAW tinggal di medan tempur dengan kelompok kecil tentera kaum muslimin, tidak lebih dari sepuluh orang. satu diantaranya ialah Saad bin Abi Waqas. Sa'ad berdiri melindungi Rasulullah SAW dengan panahnya. Tidak ada satupun anak panah yang dilepaskan Saad dari busur melainkan mengenai sasaran dengan jitu, dan orang musyrik yang terkena, tewas seketika.

Tatkala dilihat Rasulullah SAW Sa'ad seorang pemanah jitu, beliau berkata dengan memberinya semangat "Panahlah, hai Saad! Panahlah…! Bapa dan ibuku menjadi tebusanmu!"

Sepanjang hidupnya Saad bangga dengan ucapan Rasulullah itu. sehingga Saad pernah pula berkata, tidak pernah Rasulullah berucap kepada seorang pun, mempertaruhkan kedua ibu bapanya sekalipun sebagai tebusan, melainkan hanya kepadaku."

3) Namun puncak kejayaan Saad, ialah ketika Khalifah Umar Al-Far
uq bertekad menyerang kerajaan Persia, untuk menggulingkan pusat pemerintahannya, dan mencabut agama berhala sampai ke akar-akarnya di permukaan bumi. Khalifah Umar memerintahkan kepada setiap Gabenor dalam wilayah kekuasaannya, supaya mengirim kepadanya setiap orang yang mempunyai senjata, atau kuda, atau setiap orang yang mempunyai keberanian, kekuatan atau orang yang berpikiran tajam, yang mempunyai suatu kelebihan seperi bersyair, berpidato dan sebagainya, yang dapat membantu memenangkan perang. Maka tumpah ruahlah ke Madinah para pejuang muslim dari setiap pelosok. Setelah semuanya selesai melapor, Khalifah Umar berunding dengan para pemimpin yang berkuasa, siapa kiranya yang pantas dan dipercayai untuk diangkat menjadi panglima angkatan perang yang besar itu. mereka bersetuju dengan sebulat suara melantik Saad bin Abi Waqas, singa yang menyembunyikan kuku. Lalu khalifah menyerahkan panji-panji perang kaum muslimin kepadanya dengan resmi, dalam pengangkatannya menjadi panglima.


Sewaktu angkatan perang yang besar itu hendak berangkat, Khalifah Umar berpidato memberi amanat dan perintah harian kepada Saad.

Katanya, "Hai Saad! Janganlah engkau terpesona, sekalipun engkau pakacik Rasulullah dan shahabat beliau. Sesunggunya Allah tidak menghapus suatu kejahatan dengan kejahatan. Tetapi Allah menghapus kejahatan dengan kebaikan. Hai, Saad! Sesungguhnya tidak ada hubungan kekeluargaan antara Allah dengan seseorang melainkan dengan mentaati-Nya. Segenap manusia sama di sisi Allah, baik dia bangsawan atau rakyat jelata. Allah adalah Tuhan mereka dan mereka semuanya adalah hamba-hambaNya. Mereka lebih kerana taqw
a, dan memperoleh kurniaan dari Allah kerana taat. Perhatikanlah cara Rasulullah, yang engkau telah mengetahuinya, maka tetaplah ikuti cara beliau itu."

Maka berangkatlah pasukan yang diberkati Allah itu menuju sasaran. Di dalamnya terdapat 99 orang alumni pahlawan perang badar, lebih kurang 319 orang para shahabat yang tergolong dalam baiatur ridlwan, 300 orang pahlawan yang ikut dalam penaklukan Makkah bersama-sama Rasulullah SAW, 700 orang putra-putra shahabat, dan pejuang-pejuang muslim lainnya (yang keseluruhan berjumlah 30.000 orang).

Sampai di Qadisiyah, Saad menyediakan seluruh pasukannya dan bertempur hebat. Pada hari itu sebagai hari penentu. Mereka mengepung musuh dengan ketat, lalu maju ke depan dari segala arah, sambil membaca takbir.
Dalam pertempuran itu, kepala Rustam, panglima tentara Persia, berpisah dengan tubuhnya oleh lembing kaum muslimin. Maka merasuklah rasa takut dan gentar ke dalam hati musuh-musuh Allah. Sehingga dengan mudah kaum muslimin menghadapi tentera Persia dan membunuh mereka. Bahkan mereka membunuh dengan senjata musuh itu sendiri.

4) Ketika pemerintahan Khulafa al-Rasyidin ketiga, Uthman bin Affan, Sa'ad dilantik untuk mengetuai rombongan umat Islam ke tanah besar China untuk menyebarkan agama Islam di sana sekaligus menyebabkan Sa'ad dikenali sebagai perintis kepada pemulaan tamadun Islam di China.

Kewafatan

Ketika Saad ke China buat kali keduanya, beliau telah membawa salinan penuh al-quran. Setelah, itu, Saad kembali ke arab. Pada 664 M, Saad meninggal dunia akibat sakit secara tiba-tiba di Madinah.

Saad bin Abi Waqas dikurniai Allah usia yang panjang. Dia dicukupi kekayaan yang banyak. Tetapi ketika wafatmenghampirinya, dia hanya meminta sehelai jubah usang. Katanya, "Kafani aku dengan jubah ini. Aku mendapatkan ia dari seorang musyrik dalam perang badar. Aku ingin menemui Allah dengan jubah itu."

_sebagai memecah kekeliruan-

Jika anda benar-benar pernah mengkaji tentang sirah Saad bin abi waqas, anda pasti keliru tentang sirah kematian beliau. Ketika mencari kisah-kisah kematian saad, saya turut terjemurus dalam kekeliruan tentang tempat kematian dan makam saad. Demi memecah kekeliruan saya menggoogle, dan mendapati beberapa sumber, dan akhirnya mendapati bahawa Saad bin Abi Waqas telah meninggal dunia di Madinah dan di semadikan di sana. Manakala, makam Saad yang dikatakan terletak di Guangzhou China adalah makam sahabat dari kabilah Saad bin Abi Waqas. Moga-moga sumber ini benar hendaknya.

Galeri.

Perkuburan Baqi', makam Saad Abi Waqqas dan Saidatina Fathimah.


Telaga yang dibuat oleh Saad bin Abi Waqas di Guangzhou, China. masih digunakan hingga ke hari ini.

makam yang dikatakan makam Saad bin Abi Waqas di China, merupakan Maqam sahabat dari kabilahnya.

Masjid pertama yang dibina oleh Saad bin Abi Waqqas di Guangzhou, China.

untuk lebih gambar tentang Islam di China , di sini- tomb of saad ibn Waqas

sumber: - Kepahlawanan Generasi Shahabat Rasulullah SAW -google - web ustaz amin

Wallahu 'Alam. Moga Allah pelihara sirah ini.

No comments: