بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Tangan yang menulis ini juga akan lebur satu hari nanti, ku mohon agar segala yang tidak elok itu dihapuskan. Seandainya tangan yang menulis ini akan membawa kamu ke neraka, maka tinggalkanlah~

.:contacts:.

Tumblr: Insomnia

Post2

Salam'alaykum, atas permintaan ramai, ana menge`post` kembali sebuah coretan tentang pengalaman Jaulah diIndonesia dari http://kembarafirdausi2.blogspot.com/ yang telah di'private'kan atas alasan yang sungguh munasabah, terimalah~(teknik imbas kembali)


Salam'alaykum pengunjung setia yang dihormati, moga terus dirahmati Allah SWT.
Hamdalah, sudah 3 hari kami ikhwah dan akhawat SMIK form5 pulang dari negeri jiran, Indonesia atas sebab mengikuti Jaulah Jiddiyah, kem selama 3hari dan bersambung dengan jaulah selama 2 hari, program batch pertama yang keluar negeri under HALUAN. Ramai yang bertanyakan pengalaman, tapi tak sempat pula nak cerita. 'Afwan jiddan. Jadi disini, ana coretkan sedikit pengalaman kami pahit manis disana, mungkin hanya sinopsis, tidak sepenuhnya. =)

Manisnya sebuah Ukhuwah
Alhamdulillah. Itu yang kami ucapkan seharian kerana dapat bertemu akhowat Indonesia sangat mulia hatinya, sudah ditarbiyah agar menjadi fasi yang berbudi kepada kami. Halawatul ukhuwah dapat kami rasai didasar hati, walaupun kami berbeza bangsa, berbeza bahasa jua budaya, namun telah Allah gariskan didalam kalam suciNya:

“Sesungguhnya orang-orang mu’min adalah bersaudara, karena itu damaikanlah kedua saudaramu dan bertakwa-lah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.”
(Al-Hujurat: 10).

Ia dapat dibuktikan apabila pertemuan kami dilamar perpisahan, sayu hati kami meninggalkan mereka, cucuran-cucuran manik jua tidak dapat ditahan. Namun kami masih erti makna 'setiap pertemuan pasti menjanjikan perpisahan". Jauh dimata dekat dihati, moga ia berkekalan.

Kepahitan yang menjadi manis.
Penat, lelah, memujuk-mujuk kami. 3 hari kem yang tidak putus-putus dengan kewajipan yang harus dilakukan yakni tilawah 1 juzu' sehari, sit up dan push up 50 kali sehari, serta qiamulail setiap malam, ada saja yang mengeluh. Tapi nasyid jejak selalu didendangkan oleh ikhwah dan akhawat pks terus membakar semangat kami. Harus teguh, kepahitan itu terus menjadi kemanisan kerana kami pemuda pemudi yang rindukan kesyahidan, inshaAllah, walhamdulillah, kami berjaya mengharunginya.

Sesuatu yang tak dapat dilupakan.
Seluruh pengalaman ini, dari bermulanya kami bermalam disekolah, seterusnya kami ke airport, menaiki malaysia airlines, mendarat di airport polonia medan, menuju ke kem sibolangit mengambil masa perjalanan 3 jam, sepanjang perjalanan melihat kawasan kem yang menuju pedalaman, penerimaan kristian lebih dari islam, melihat gereja-gereja sepanjang perjalanan, penjualan daging khinzir berderet-deret, astaghfirullah~ seterusnya tiba di tapak kem, berjumpa ikhwah dan akhawat pks, menjalani latihan 3 hari yang berpuncak dengan jungle tracking Gunung Sibaya, mendaki 4 jam dan turun juga 4 jam, melihat air terjun 2 warna, seterusnya berkemas lalu keluar dari kem menuju ke kota medan, menginap di Wisma Syariah selama 2 malam, 2 hari.

Hari pertama keluar dari kem, kami ke Danau Toba, menaikit feri ke bot tah :D

Hari kedua kami ke toko buku, masyaAllah, buku-buku yang menarik minatku, namun apakan daya, duit yang dibawa tidak mencukupi, seterusnya ke kedai baju muslimah, terlihatlah ikhwah dan akhawat yang terlalu sayangkan keluarga, mengamblil masa memilih mencari baju untuk keluarga tersayang, seterusnya ke Mall di kota medan ramai yang kebuntuan tidak tahu untuk memilih barang dan itulah hari terakhir kami berjalan di Indonesia.

Keesokannya, kami berkemas dan pulang menaiki mas juga, mengambil masa 55 minit perjalanan, alhamdulillah, selamat sampai, dan disinilah kami =D

Natijah.
Alhamdulillah, suatu pengalaman yang tak dapat diungkapkan. Itulah orang kata, pengalaman tu mahal harganya, walaupun banyak uang dalam uncang kita, tak semestinya kita boleh membeli suatu pengalaman tu. Pengalaman itu jugalah yang menjadi guru dalm kehidupan kita. Terlalu banyak yang kami dapat disini. Menjadi mujahidah tidak hanya berkata, jasad juga harus kuat, dari segi 'aqli, jasadi dan ruhi. Ana teringat satu natjiah yang sangat-sangat ana rasai, iaitu pergantungan kita kepada Allah. Alhamdulillah, selama ni, terlalu banyak pergantunganku kepada keluarga dan sahibah-sahibah, hari ni, lidahku tidak lekang dari ucapan, bismillahi tawakkaltu 'alallah. Moga Allah tetap mentsabatkan hatiku. Disini jua kami mempelajari erti persahabatan, ukhuwah fillah kami dapat, melihat sahabat-sahabat yang saling menjaga antara satu sama lain terutama dalam program jungle tracking mendaki gunung yang sungguh tinggi bagi kami dan sungguh curam juga licin kerana sewaktu perjalanan turun dari bukit rahmat hujan membasihi kawasan pergunungan, sehinggakan kami memanggil 'ummi' antara ketua msaing-masing. Wallahu 'Alam, tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Siapa yang merasai itulah yang pasti.

Sekian saja coretan pengalamanku yang mungkin anda menganggap tidak seberapa, tapi sungguh berharga bagiku. Moga hari-hari mendatang akanku menemui sesuatu yang lebih lagi. Moga Allah sayang kalian. Syukran sudi menjenguk dan membaca.

Sekadar pencuci mata :D



Dihadapan SMIK
Di KLIA sebelum bertolak



Hari ke2 kem di hadapan tempat penginapan

Aktiviti ke3

Stepping block






Kawasan kem



Menetang ni Kami jumpa dalam perjalanan pulang dari Danau Toba :D

Akhawat PKS
Hari Terakhir didepan wisma sebelum naik bas untuk ke airport
AlFityan School


Air Terjun Gunung Sibaya, sungguh terpegun kami melihatnya. :D

[click image untuk tumbesaran yang mantap :)]

Menapaki langkah-langkah berduri
Menyusuri rawa lembah dan hutan
Berjalan di antara tebing curam
Semua dilalui demi perjuangan
Letih tubuh di dalam perjalanan
Saat hujan dan badai merasuk di badan
Namun jiwa harus terus berjalan
Karna perjalanan masih panjang

Kami adalah tentara Allah
Siap melangkah menuju ke medan juang
Walau tertatih kaki ini berjalan
Jiwa perindu syahid tak akan tergoyahkan
Wahai tentara Allah bertahanlah
Jangan menangis walau jasadmu terluka
Sebelum engkau bergelar syuhada
Tetaplah bertahan dan BERSIAP SIAGALAH !


Wallahu ta'ala 'Alam

No comments: